Bara för att det är lite knäppt behöver det inte vara dåligt

En kommentar
 
*host host* - Mitt namn är Victoria, och jag är en Crazy Guinea Pig Lady.
 
Det här är min receptbok för marsvin - men innan du springer iväg(!!!) och blockerar mig på alla sociala medier vill jag argumentera för varför detta är en av de mest användbara grejerna i mitt marsvinsskåp
 
Jag har i dagsläget fem marsvin som bor hos mig. Alla är i olika åldrar, min 3-4 åring har tendens att bli gasig i magen, min 1-åring är kräsen så det förslår och en av mina 8-månaders "har inte tid" att äta för det finns för mycket kul att göra. Bara att hålla reda på deras kost är ett heltidsjobb, och att sitta och räkna ut ditten och datten på nytt varje kväll var helt ohållbart. Så jag slängde ihop en liten receptbok för att få mer koll på att alla får i sig det dom ska varje dag, vad och hur mycket.
 
Självklart är marsvinskost lika omdebatterat som allt annat som har med dom här djuren att göra. Vissa ger sina marsvin havregryn och kruskakli, men min ena hanne hade fått åka till akuten om han hade ätit så mycket gluten. Vissa svär på att broccoli och vitkål framkallar gas i tarmen, men min gasiga hanne tuggar i sig det utan problem. I slutänden handlar det nog om att testa sig fram, och sen ta det yttersta ansvaret som ägare. Vad känns vettigt?
 
 
 
För mig känns tre saker viktigast att hålla koll på;
  1. C-vitamin
  2. Ca:ph ration
  3. Oxalsyra

Grundregeln för C-vitamin är 10 mg/kg för vuxna marsvin och 30 mg/kg för ungar/digivande mammor/sjuka djur.(1)
 
Att hålla koll på Ca:ph ration  (kalcium-fosfor) kan kännas väldigt överkurs, men om man bara får kläm på det kan det göra stor skillnad för ditt marsvin. Kalcium är viktigt för skelettet, men för mycket kalcium i dieten kan resultera i urinsten, och i värsta fall förkalkningar i inre organ. Sikta på att ha 1,5 - 2 ggr så mycket kalcium som fosfor i dieten.(2)
 
Oxalsyra binder kalcium i urinen och bidrar eventuellt till en särskild typ av urinsten.(3) Därför ville jag hålla koll på vilka livsmedel som man ska vara försiktig med och inte ge för ofta. Persilja är värst i den kategorin, men har många andra positiva egenskaper. Därför har jag ändå valt att använda persilja i många recept. Man ska bara se till att inte ge det för ofta, 1 - 2 gånger i veckan är lagom tycker jag.
 
Nu blev det att jag babblade på en massa men avslutningsvis vill jag bara säga; http://www.guinealynx.info/index.html . SÅ mycket bra, mångårig kunskap. Jag vet att det är många som tycker det är jobbigt att det är på engelska. Jag kanske skulle göra små avsnitt i bloggen där jag översätter? Lägg gärna en kommentar isåfall, jag gör det så gärna!
 
...h-hallå?
 
/Vicky

1. Harkness JE, Turner PV, Vandewoude S, et al. Harkness and Wagners biology and medicine of rabbits and rodents. 5th ed. Wiley-Blackwell, 2009
2. Richardson VCG, Diseases of Domestic Guinea Pigs, 2nd ed. Blackwell Publishing, 2000
3. Neiger Hesse, Urinary Stones in Small Animal Medicine, Manson Publishing, 2009
 
1 Lisa :

skriven

Åh så fint! Är uträkningarna per marsvin? Jag vill så gärna ha ett veckoschema och tycker kostbalansen är svår så jag vill gärna se mer sånt här! :)